Domů > Cestování, Rusko > Dovolená v Rusku – den čtvrtý (Petropavlovská pevnost a Smolnyj)

Dovolená v Rusku – den čtvrtý (Petropavlovská pevnost a Smolnyj)

Čtvrtý den, v pátek, jsme se ihned po probuzení těšili na jedno z největších lákadel, jenž se v Petrohradu nachází. Není jím nic jiného, než dobře známý Крейсер Аврора. Před snídaní letím hodit včera koupené pohledy, s těžce vybojovanými nalepenými známkami, do poštovní schránky. Opět svádím boj s místními automobilovými gangstery.

Po snídani nasedáme do mikrobusu. Nejprve míříme na Заячий остров, který celý okupuje Петропавловская крепость. Petrohrad se rozprostírá přes několik ostrovů, jenž jsou propojeny mosty. Cestou se dozvídáme, že mosty přes Něvu se v noci otvírají, aby propluly velké námořní lodě. Pro nás vtipný, pro obyvatele smutný fakt. Když se někdo potřebuje dostat na letiště s odletem v šest hodin ráno, musí z domova odjet den dopředu, protože mosty jsou otevřené od zhruba 13:00 do 5:00 ráno. Byli jsme upozorněni, že je to turisticky vyhledávaná atrakce. Bohužel jsem jí neviděl.

Петропавловская крепость

Nedaleko zaječího ostrova dostáváme na výběr, buď zaparkujeme nedaleko ostrova a dojdeme pěšky k pevnosti, nebo mezi sebou vybereme 200 rublů a nechají nás zaparkovat na parkovišti přímo na ostrově před pevností. Volíme druhou variantu a dáváme dohromady potřebný obnos. Placení je zajímavé, řidič udělá z bankovek malinkou ruličku, stáhne okénko a podá je ostraze ostova. Ta je strčí bez přepočítání do bundy a mávne rukou ať jedeme dál.

Vcházíme do pevnosti a míříme na prostorné náměstíčko, které lemeuje Петропавловский соборМонетный двор.. Petrohradská mincovna je jedinou funkční v zemi, a numismatici jistě ocení její přiléhající muzeum. Naše skupina ovšem míří do chrámu. Ten byl postaven v roce 1733 a od roku 1924 slouží jako muzeum. Od roku 2000 se zde opět konají mše. Návštěvníky především upoutají žulové rakve ruských panovníků. Ti se v nich pochopitelně nenachází a jsou pochováni pod přístupnými prostory katedrály. Náhrobky symbolizují jejich umístění. Prohlídku zakončujeme krátkým poslechem krásně znějících písní tamních mnichů.

Туалет

Cestou z pevnosti vidím neuvěřitelnou věc, pojízdný WC autobus. Nikdy před tím jsem nic takového neviděl. Raději nekoukám dovnitř, napadají mě nejrůznější myšlenky.

Když opouštíme ostrov, vidím poprvé v životě balistickou střelu, pravděpodobně se jednalo o РТ-2ПМ «Тополь». A hned vedle něco, co se nazývá станция тропосферной связи стратегического ракетного комплекса «Тополь».

Průvodkyně Ludmila nás bere do obchodu určenému pouze pro zahraniční turisty. Při vstupu dostane každý frťana vodky, snad proto, aby neviděl na ty super výhodné ceny. Obchod je naprosto nepoužitelný. Abych neurazil, kupuji si alespoň hrací karty s motivem Peterhofu.

Petropavlovská pevnost

Монетный двор
Крейсер Аврора

A konečně nastává dlouho očekávaný okamžik a dostáváme se k oné bájné lodi. Крейсер Аврора byl běhěm druhé světové války téměř zničen, avšak po jejím konci byl opraven a nyní je přístupný veřejnosti. Jenže jako na potvoru ne v pátek, takže jsem si ho mohl vyfotit pouze zvenčí. Během naší přítomnosti stačila přijet nevěsta s ženichem, vyfotit se a zase odjet. Tohle chování lze zpozorovat i u soch Lenina. Nu což, v Čechách si na symboliku tolik nepotrpíme, aneb jak říká Maxipes Fík: „Inu, jiná země, jinej mrav, tady hold jim rostou krávy na stromech.“.

Křižník Aurora

Ukojeni, odjíždíme navštívit Смольный монастырь. Dostáváme čas k prozkoumání tamní katedrály sloužící jako koncertní síň. Nikdo ovšem nechce platit vstupné, zvláště když se tam právě odehrává svatba.

Nasedáme do mikrobusu a míříme za posledním oficiálním bodem dnešního programu, Исаакиевский собор, u kterého začínala naše dovolená. V jejích útrobách stojí бюст Огюста Монферрана, architekta nejrozlehlejšího petrohradského chámu. Jako všude jinde, opět jsou k vidění překrásné interiéry, zvláštností, oproti jiným, je bílá holubice v kopuli chrámu. Za povšimnutí stojí vstupní několikatunové bronzové dveře s reliéfy na motivy rajské brány Lorenza Ghibertiho ve Florencii.

Isakijevský chrám

Tím končí plánovaný program a rozcházíme se. Zamíříme ochutnat místní specialitu пирожки с капустойпирожки с брусникой do nedalekého podniku Штолле Кафе. Cena je vskutku příznivá, za 125 gramů zelného pirohu platíme 30 rublů, za brusinkovou variantu pak 50 rublů. Zelná byla vynikající, brusinkovou nemohu posoudit, protože sladké nemám rád.

V podvečer začíná nejvíce dobrodružná akce celého zájezdu, vydáváme se na vlastní pěst koupit nějaká hudební CD. V průvodci jsem se dočetl o dobrém krámku Фонотека. Pomalu přicházíme na autobusovou zastávku Английский проспект. V Rusku, obecně, máme možnost jet autobusy městskými, nebo komerčním autobusem zvaným Маршутка. Ty jsou označeny písmenem К, následován číslem.

Билет

Městský autobus stojí 18 rublů, platí se u průvodčí a staví na každé zastávce. Komerční autobus stojí v rozmezí 16 až 30 rublů v závislosti na lince, platí se u řidiče, nebo osoby za ním sedící a staví pouze na požádání magickou formulí «остановитесь, пожалуйста!». Nevýhodu to má pro neznalého turistu, protože je dobré vědět, kdy vystoupit. Z ulice se staví prostým mávnutím.

Raději využíváme služeb města a čekáme na spoj číslo 22. Na zastávkách se skrývá ještě jedno nemilé překvapení komplikující turistovi život. Nejsou zde uvedeny trasy spojů, jen čísla. Jízdní řády jsou umístěny jen ve vybraných stanicích. Interval je asi čtvrthodinový.

Po 45 minutách se konečně dočkáme a nastupujeme. V tento okamžik jsem pochopil, že do autobusu se vejde neomezený počet cestujících. Plechovka sardinek se konečně rozjela a sto čtyřiceti centimetrová průvodčí se začala prodírat mezi cestujícími. Bravurní ruštinou, slovem два, jsem zakoupil jízdenky. Naštěstí hlásili zastávky, takže náš Невский проспект jsme nemohli minout. Jak si tak jedeme, tak naneštěstí pro mne, se odehrála podivná scénka před blížící se zastávkou. V téměř již poloprázdném autobuse, tedy asi jako plně obsazená pražská tramvaj, na mě začala rusky mluvit jedna z cestujících. Z počátku jsem nereagoval, ale když vytrvale pokračovala, řekl jsem jí anglicky, že rusky nemluvím. Přestala a vykřikla něco rusky směrem do autobusu, půlka autobusu se zasmála a pak už byl klid. Jediné co jsem z jejího výkřiku pochopil, bylo, že u nás v USA něco nemáme nebo neznáme. I přemýšlel jsem, co v Českých spojených státech neznáme a na nic jsem nepřišel. Tento vtípek mi už zůstane navždy utajen. Konečně jsme vystoupili a zamířili ke stejnojmenné zastávce metra, tou se dostaneme podchody do jiné stanice Гостиный двор na lince číslo tři. Přestupní stanice se totiž na každé trase zásadně jmenují jinak.

Жетон

Petrohradské metro má pět linek a díky podloží města je také nejhlubší na světě. Klasické jízdenky se zde nepoužívají. Kupujeme tedy жетоны po osmnácti rublech. Obíháme zběsile turnikety, až narazíme na jediný, který bere žetony, ostatní jsou na karty dlouhodobých jízdenek. U eskalátorů sedí v kukani jedna pracovnice metra nahoře a dole druhá dole. Kukaň je užší než personál. Nikdo si nedovolí chodit po schodech, jak to známe z Prahy.

Využíváme linku číslo tři a pojedeme do stanice metra Маяковская. Do kolejiště není vidět kvůli ocelovým dveřím, zároveň se otevírajícími s dveřmi metra. Toto zabezpečení proti sebevrahům je plánováno i v Praze u budoucí linky D. Po příjezdu do stanice přestupujeme na nejstarší linku, číslo jedna, abychom se pokochali proslulou architekturou stanice Площадь Восстания.

Фонотека

Vracíme se zpět a vydáváme se přímo od výstupu z metra ulící Марата, kde se nachází Fonotéka. Odvážně se pouštíme do útrob samoobslužného obchůdku, kde se nás ujme obsluha. V průvodci upozorňovali na špatnou angličtinu obsluhy, ale musím tuto informaci vyvrátit. Jejich angličtina byla perfektní. Obchůdek se specializuje na různé „nemoderní“ žánry. Mým cílem bylo sehnat interprety jako je Владимир ВысоцкийБулат Окуджава. Po doporučení kupuji další interprety, o kterých se zmíním někdy jindy.

Celková útrata činí 1940 rublů za úctyhodných devět CD. Majitel je evidentně nadšen a říká mi, že dalších 14 dnů již nemusí nic dělat. Předává mi anglicky psanou vizitku a loučí se se mnou v naději mého brzkého návratu. Nechci mu kazit radost a raději mu nesděluji, že to mám téměř za 2000km dlouhým rohem.

Po návratu na hotel se díváme na televizi. Dvouhodinový časový posun je znát a nemůžeme usnout. Ke všemu tu jsou i bílé noci, kdy kolem 22:00 je vidět asi jako u nás v 17:00 v létě. V televizi sledujeme kanál 2×2, kde dávají samé animované pecky. Je zajímavé sledovat v ruštině třeba Южный парк, hlášky typu «О Боже мой! Они убили Кенни! Сволочи!» frčí ve všech jazycích.